Godkända personallistor med stämpelklocka app
Från 1. januari 2014 bestämde Skatteverket att en del branscher måste föra personallista. Branscherna som blir berörda av kravet på personallistor är bland andra serveringsställen, frisörer och skönhetsvård, samt bilverkstäder och bilvårdsbranschen. Har du din personallista klar? Låt oss hjälpa dig med att bemöta det nya kravet.
- Möter Skatteverkets nya krav
- Enkel och översiktlig personallista över vem som är på jobbet
- Digital stämplingsklocka
- Undvik dyra och onödvändiga böter
- Prova den kostnadsfritt och helt utan förpliktelser
Vad är en personallista?
Kort sagt kan man säga att en personallista ska ge översikt över alla som arbetar i din verksamhet. Den kan också jämföras med en gammaldags stämpelklocka. Detta krav från skatteverket kommer på grund av att man önskar att avslöja svart arbete i ännu större grad. Därför ska listan inkludera både obetald och inhyrd personal och den ska i tillägg visa när dina anställda börjar och slutar sin arbetsdag. Personallistan måste föras på arbetsplatsen och ska vara lättillgänglig för kontroll under hela verksamhetens öppningstid. Ett annat krav är att den/de du väljer som administratör inte ska kunna göra ändringar utan en kommentar.
Vår lösning ger dig en enkel och effektiv digital stämplingsklocka, där dina anställda stämplar sig in och ut. Det vill säga att de stämplar sig in när de börjar dagen och ut när arbetsdagen är över. Detta gör att föringen blir både enkel och kostnadseffektiv för dig som arbetsgivare och för din personal. Skulle du få besök av Skatteverket eller Arbetsmiljöverket kan du med några få tangenttryck ta fram hela din kompletta lista över dina anställda och deras arbetstider. Om du har lust till att prova vår lösning på detta krav, gör du det helt kostnadsfritt idag genom att registrera dig i formuläret till höger.
Vem måste föra personallistor och vad händer om man inte gör det?
Det är flera branscher som blir berörda av detta nya krav. Serveringsställen är en av dem och här omfattas bland annat kafeer, restauranger, puber, gatukök och cateringsverksamhet. En annan bransch som blir berört är frisörer och skönhetsvård. Med skönhetsvård menas till exempel ansiktsbehandling, manikyr, pedikyr, kroppsvård, SPA, färgning av fransar och bryn, tatuering av ögonbryn, ögonkonturer, tandblekning och piercing. Den tredje branschen som blir berört är bilverkstad och bilvård, det sistnämnda inkluderar biltvätt och billackering. Om du är osäker på om du måste föra en personallista kan du gå in på Brønnøysundregistret och kontrollera din branschkod under Hitta företag/enhet. Följande näringslivskoder är berörda av kravet: 45 200, 96 020, 96 040 samt näringslivskoder som börjar på 56. Du kan också läsa mer om detta krav hos Skatteetaten.
Om man väljer att inte föra de lagstadgade personallistorna kan det visa sig att bli ett väldigt kostsamt val. Skatteverket upplyser att de kommer att ge böter på kr 8600,- vid första överträdelsen och hela kr 17200,- om det skulle upprepas under de följande 12 månaderna. I tillägg får man böter på kr 1720,- för varje anställd som saknas på listan! Börja att använda våra personallistor idag, så säkrar du dig samtidigt mot dessa böter.
Pris
Alla produkter från 24onoff ingår i månadspriset på Kr. 60, – per användare.
Är du fortfarande osäker på om ditt företag behöver ett sådant system, eller om 24onoff ha det rätta systemet det kostar inte ett öre för att prova. Registrera dig för en gratis provversion uppe till höger. Det är helt gratis att prova 24onoff 30 dagar.